Direktlänk till inlägg 5 mars 2009

S T O O R N

Av Linus Masimov - 5 mars 2009 10:42

foto: Dynamedia


En man som heter Thorbjörn Holmlund vill bygga en 45 meter hög älg i limträ på berget Vithatten mellan Skellefteå och Arjeplog. Hur kan man annat än älska ett så vansinnigt projekt?


Holmlund är turistentreprenör och driver Svansele Vildmarkscenter, där han genomför älgsafaris. Uppenbarligen är hans kärlek för denna Alces alces så stor att han inte nöjer sig med exemplar i skala 1:1, utan bara måste uppföra en älg av gigantiska proportioner, Storälgen. I slutet av nittiotalet fick han idén och sedan dess har han kommit en bra bit på väg. Han har fått med sig lokala politiker såväl som träforskare vid Luleå tekniska universitet och så sent som i höstas fick han godkänt bygglov för skapelsen. Nu ter det sig bara vara finansieringen kvar. I finanskrisens fotspår cirkulerade ryktet att LKAB dragit sig ur med 5 utlovade miljoner, samtidigt som LKAB själva dementerar att en överenskommelse någonsin funnits. Hur det än må vara så ligger byggbudgeten kring 60 miljoner och något säger mig att det ännu är några kronor kvar att skrapa ihop. På Storälgens hemsida står det att det drygt årslånga bygget ska starta under 2009, jag håller tummarna för att det ska bli så.


Man kan dra till med många ursäkter för att genomföra ett projekt av så vansinniga proportioner. Visst kan det bli ett dragplåster för Skellefteregionen och visst är det bra för svensk träindustri, men ska sanningen fram så är det som tjusar mig just att bygga en stor jävla älg på ett berg mitt i djupaste Norrland.


Man kan köpa aktier i driftsbolaget Storälgen AB, och jag tvekade inte en sekund när jag märkte att jag kunde göra mitt för att stötta detta.


Likt Oldsberg och Hjärt-Lungfonden säger jag: "Jag har bestämt mig, jag sätter några hundralappar och det tycker jag du också ska göra!"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus Masimov - 25 juni 2009 14:10

En av mina käpphästar är den idé som kallas Hume's lag, döpt efter dess upphovsman, David Hume (1711-1776), skotsk filosofi, historiker och nationalekonom.   Hume's lag innebär populärt att ett imperativ (bör-sats) inte kan följa enbart på et...

Av Linus Masimov - 25 juni 2009 09:25

Det är orättvist och enfaldigt att tilldela en art ogrässtatus. En maskros anses vara ogräs för reaktionära villaägare, men uppskattas av en bilist där den pryder extensiva gräsmattor i trafikmiljö.   En art kan inte vara ogräs och inte ogräs samtidi...

Av Linus Masimov - 3 april 2009 15:58

Nu är det dags att vi lär oss ett nytt ord, eller snarare slutar slarva! Jag talar om ordet fastighet och de kniviga konsekvenser en meningsförväxling kan få. Med dagens språkbruk hamnar utemiljön i skymundan, detta är min tes.   Alltför ofta hör man...

Av Linus Masimov - 5 mars 2009 15:29

Varför, varför, varför, måste vi dras med snöslask?   Ska det vara så att man flera månader om året måste förstöra skorna, bli blöt om fötterna och halka och slå sig bara för att vi bor i ett kallt land? Jag vet nog varför vi är deprimerade om vinter...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards