Direktlänk till inlägg 25 juni 2009

Humes lag föreskriver analys

Av Linus Masimov - 25 juni 2009 14:10

En av mina käpphästar är den idé som kallas Hume's lag, döpt efter dess upphovsman, David Hume (1711-1776), skotsk filosofi, historiker och nationalekonom.


Hume's lag innebär populärt att ett imperativ (bör-sats) inte kan följa enbart på ett sakpåstående (är-sats). Med andra ord kan man inte härleda hur man ska handla enbart ur ett sakpåstående. Där emellan måste nämligen komma ett ställningstagande. Sen jag under gymnasietiden lärde känna denna lag har den varit till stor nytta men också ofrånkomligen ställt till visst förtret i mitt sociala samspel.


Ett banalt men åskådliggörande av Hume's lag är följande:


 Exempel 1

Sakpåstående: Jag har slut på mjölk.

Slutsats: Jag måste införskaffa mjölk.


Denna slutledning är ogiltig enligt Hume's lag, istället kan kedjan exempelvis se ut såhär:


Exempel 2

Sakpåstående Jag har slut på mjölk.

Ställningstagande Jag vill ha mjölk! 

Slutsats Jag måste införskaffa mjölk.


Man kan ju tycka att det explicita ställningstagandet i andra exemplet är underförstått i första exemplet, och det må så vara i detta fallet, men vad händer där vi inte delar åsikt med den som talar? Det är ett klassiskt retoriskt knep att smyga direkt från sakpåstående till slutsats utan att redogöra för outtalade ställningstaganden.


Det kan också vara en fälla att trilla själv i, att i sin egen kreativa process tappa det medvetna ställningstagandet. Att kunna värdera information är centralt för landskapsarkitekten. På sätt och vis kan man på vårt språk säga att Hume ger oss detta:


Ett förslag kan aldrig följa direkt på en inventering. Däremellan måste komma en analys!


Vad märkligt, det där låter ju bekant på nåt vis.


Men Hume hjälper oss också att förstå att vi alltid måste vara medvetna var vi för tillfället befinner oss. Eftersom vi i vår yrkesroll pendlar mellan det goda samtalet och den övertygande retoriken så måste vi då också hålla koll på vilken roll vi spelar i varje kurva. Den som för det goda samtalet med någon eller med sig själv (i.e. skissar, tänker) måste få upp relevanta ställningstaganden på bordet. Den som däremot är ute efter att övertyga andra...


Läsning i retorik kan alltså med fördel kompletteras med läsning i argumentationsanalys, ett ämne som just handlar om det goda samtalet. Dagens boktips är Konsten att Argumentera (1993) av Thomas Anderberg.


Hume har lärt oss lite idag. Jag tror han kan lära oss mer.

 
 
Ingen bild

Erik Hedin

21 juli 2009 17:22

Sakpåstående: Apostrofgenitiv som i "Hume's" används inte på svenska.

Ställningstagande: Språket är fritt.

Slutsats: Jag gör som jag vill?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus Masimov - 25 juni 2009 09:25

Det är orättvist och enfaldigt att tilldela en art ogrässtatus. En maskros anses vara ogräs för reaktionära villaägare, men uppskattas av en bilist där den pryder extensiva gräsmattor i trafikmiljö.   En art kan inte vara ogräs och inte ogräs samtidi...

Av Linus Masimov - 3 april 2009 15:58

Nu är det dags att vi lär oss ett nytt ord, eller snarare slutar slarva! Jag talar om ordet fastighet och de kniviga konsekvenser en meningsförväxling kan få. Med dagens språkbruk hamnar utemiljön i skymundan, detta är min tes.   Alltför ofta hör man...

Av Linus Masimov - 5 mars 2009 15:29

Varför, varför, varför, måste vi dras med snöslask?   Ska det vara så att man flera månader om året måste förstöra skorna, bli blöt om fötterna och halka och slå sig bara för att vi bor i ett kallt land? Jag vet nog varför vi är deprimerade om vinter...

Av Linus Masimov - 5 mars 2009 10:42

foto: Dynamedia   En man som heter Thorbjörn Holmlund vill bygga en 45 meter hög älg i limträ på berget Vithatten mellan Skellefteå och Arjeplog. Hur kan man annat än älska ett så vansinnigt projekt?   Holmlund är turistentreprenör och driver Svansel...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards